14 Nisan 2016 Perşembe

Küba Notları 1: Kısaca 3 haftalık gezimiz ve pratik bilgiler

Küba -  çoğu kişinin mutlaka gitmek istediği ülkelerin en başında gelen ülkelerden biri..."Fidel ölmeden mutlaka görülmeli" ...Bizde öyle yaptık. Belki bu yazacaklarım kısa zaman içinde değişecek ve siz bambaşka bir Küba göreceksiniz...

Küba bizimde senelerdir hep aklımızdaydı. Benim Küba hayallerim lise yıllarına dayanıyor. O zamanlar bir arkadaşım bana hep "mutlaka birgün Küba' ya gitmelisin ve benim içinde oraları gezmelisin" derdi.
2013 yılında tatil planları yaparken "Artık Asya' dan farklı bir yere gidelim" diye düşünürken, üç haftalık tatilimizde Küba' ya gitmeye karar verdik. Nasıl bir tatil yapacaktık? Nerelere gidecektik ve orada hangi şekilde gezecektik? Biz gerçek Küba'yı tanımak istiyorduk, öyle acentalardan paket halinde alınan turlarla gezip, Varadero' ya gitmek istemiyorduk. Ilk iş uçak biletimizi almak oldu. Yaklaşık 700 €'ya Air France' dan uçak biletimizi bulduk. Hamburg' dan Paris aktarmalı Havana' ya.
Istediğimiz gibi gezebilmemiz için araba kiralamaya karar verdik ve gitmeden önce Aventoura acentasından arabayı kiraladık.
Heyecanlıydık...Bizi nelerin beklediğini, nasıl insanlarla karşılaşacağımızı, Küba' nın gerçektende hayallerimizdeki gibi bir ülke olup olmadığını, çok merak ediyorduk.

Küba hakkında yazılacak çok şey var, nereden başlayacağımı bilemiyorum ve bu yazı sandığımdanda uzun olacağı için bölümlere ayırmaya karar verdim. Bu ilk yazımda üç haftanın özetini ve pratik bilgileri yazacağım, daha sonra Küba tarihi, Havana, Trinidad, Remedios, Cayo Santa Maria, Playa Larga ve Viñales hakkındaki yazılarımı okuyabilirsiniz.

Gitmeden önceden tam bir rota çizmedik, orada gezerken belirleyecektik. Sadece aklımızda Havana' dan başlayıp Santiago de Cuba'ya kadar gitmek vardı ama hava şartları yüzünden Küba gezimiz hiç umduğumuz gibi olmadı.  Üç haftanın yaklaşık iki haftası yağmurlu geçti ve hava serindi. Hiç bunu beklemediğimiz için kıyafetlerimizde uygun değildi ve üzerimize daha kalın kıyafetler alacak mağazalar yoktu. Böyle olunca fazla yeri göremedik ama yinede Küba bizim çok hoşumuza gitti. Mutlaka görülmesi gereken bir ülke. En kısa zamanda tekrar gidip ülkenin göremediğimiz yerlerinide görmek istiyoruz.

Iki gün Havana' da kaldıktan sonra kiraladığımız arabayı alıp Trinidad' a doğru çıktık yola. Trinidad' da 4 gün kaldık. Küba' nın yolları çok bozuk, otoyollarda bile hiç ummadığın anda kocaman çukurlar çıkabiliyor, hızsınırı 80 km/h ve sıkı kontrol var. Bu yüzden rahat rahat ve sakin gezelim diye Küba'nın doğu bölgesine gitmekten vazgeçtik.
Ne yapalım, nereye gidelim derken oradan kuzeydeki Remedios' a geçtik ve bir gece kaldık. Ertesi gün Cayo Santa Maria' da güzel bir gün geçirdik. Akşamüzeri Elber "ben timsah eti yemek istiyorum" dedi ve arabaya atlayıp Playa Larga'ya gittik.  Iki gün sonra tekrar Trinidad' a döndük. Hem bu şirin şehri hemde yanlarında kaldığımız aileyi çok sevmiştik. Oradan bir türlü ayrılamadık. Beş gün sonra artık gitmemiz gerek dedik ve Vinales' e doğru çıktık yola, bizi bu yolda neyin beklediğini bilmeden. Ayrıntıları Viñales yazısında anlatacağım. 6-7 saatlik yolu 10 saatte gittik. Viñales' e akşam vardığımızda bizi yağmur karşıladı ama ne yağmur. Ertesi gün sabah kalktığımızda hava güzeldi, bizde hemen kendimize atlarla gezilecek bir tur ayarladık. Tam gezimizi bitirmiştik, kaldığımız yere geri dönüyorduk ki yağmur tekrar bastırdı ve bütün gün durmadı. Sabah uyandığımızda hala yağıyordu. Aslında Cayo Jutias adasına gitmeyi düşünüyorduk ama bu havada hiç değmezdi. Viñales' ide yağmurlu havada gezmek mümkün değildi, her yer çamurdu. Daha dört günümüz vardı. :-( Bizde Havana' ya dönmeye karar verdik. En azından büyük şehirdi, sokaklarında gezer, yağmur yağarken bir kafede oturur, öyle böyle zaman geçer diye düşündük ve son günlerimizi Havana' da geçirdik.

Küba'ya ulaşım

Küba'ya Türkiye' den direkt uçuş yok.  Istanbul'dan  Havana'ya KLM, Air France, Aeroflot, Air Canada ile aktarmalı olarak uça bilirsiniz. Fiyatlar zamana göre 700 €' dan başlıyor. Uçuşlar 16-20 saat arası sürüyor. Dikkat edilmesi gereken konu hangi ülkede aktarma yapacağınız. Bazı ülkeler, mesela Almanya, eğer  Schengen vizeniz yoksa transit geçişlerde vize istiyorlar. Gitmeden önce mutlaka araştırın.

Almanya' nın birçok şehrinden aktarmalı olarak Küba'ya uçabilirsiniz. Condor'un Frankfurt ve Münih'ten Küba'nın çoğu şehrine direkt uçuşları var.

Bilet alırken dikkat edilmesi gereken konu çıkış parası. 2015 yılına kadar Küba' dan çıkarken havaalanında 25 CUC çıkış parası ödemeniz gerekiryordu. Şimdi yapılan değişiklikte bu ücret uçak biletine eklendi. Yani biletinizi alırken kontrol edin.

Küba vizesi

Küba'ya gitmek için vize gerekli ancak  "Tourist visa card'ı " kolaylıkla bir saat içinde alabiliyorsunuz. Küba Başkonsolosluğu Ankara'da, Istanbul'da yetkili olan birkaç acenta var. Mesela Taksim deki Guantanemera acentasından yaklaşık 40€' ya alabilirsiniz. Vize için gerekli belgeler pasaport, pasaportunuz gidiş tarihinden sonra en az altı ay geçerli olması lazım, gidiş -dönüş uçak bileti, konaklama belgesi ve zorunlu seyahat sigortası belgesi.
Pasaportunuza işlem yapılmıyor,  vizeyi (tek girişli 30 günlük) ayrı bir belge olarak veriyorlar. Bunun sebebide eğer ilerde ABD'ye gidecek olursanız bir sorun çıkmaması için (bu sorunda yakında kalkar sanırım).

Almanya'da Tourist visa card'ı turizm acentalarından, havaalanlarından veya online alabilirsiniz. Ücreti 25 -30€ arası.

Küba' da para birimi

Küba' da iki tane para birimi var: CUP (yerel Küba pesosu, peso nacional), CUC (çevrilebilir peso, peso convertible). CUC Dolara endeksli yani 1 CUC=24 CUP = 1$. (Raul Castro tek para birimi sistemine geçmeyi planlıyor).
CUC her ne kadar yabancılar için çıkarılmış bir para birimi olsada, yerlilerde bazı marketlerde CUC' la ödemek zorunda.
Yabancılar CUP' la ödeyemez diye bir söylenti var ama yanlış. Turist olarakda yerel pesoyu kullanabilirsiniz. Bazı yerlerde CUP'la daha ucuza alışveriş yapabilirsiniz. Bunlardan bazıları halkın lokantaları, bakkallar (bodega), sokak tezgahları, postane, eczane, yerel pazar (agro).
Bazı yerlerde halk CUP'la ödeme yaparken turistler sadece CUC'la ödeme yapabiliyor, mesela uçak biletleri, karayolları ve şehirler arası otobüsler.

Her iki para birimini sadece Küba'da bozdura biliyorsunuz, ülkeden çıkıştı çok az miktarda Küba parasıyla çıkış yapabilirsiniz.

Küba'ya Amerikan doları ile gitmeyin çünkü bozdururken çok yüksek komisyon alıyorlar, 10% civarı. Kredi kartları sadece turistik yerlerde geçiyor, ATM'lerde normal banka kartları geçerli değil, sadece VISA veya Mastercard, Amerikan bankalarının kartları geçerli değildir.  Küba'ya giderken en iyisi size yetecek kadar €'yla gitmek. Paranızı havaalanında veya bankalarda CUC'a bozdura bilirsiniz, bir miktarda döviz bürolarında (cadeda) CUP bozdurmakta fayda var. (Kartla para çekme problemide çok yakında kalkar sanırım, duyduğuma göre artık çoğu yerde Kredi kartı geçerliymiş. Ama tam olarak bilmiyorum.)

Küba'da konaklama

Küba' da konaklamak için iki alternatifiniz var. Otel veya Casa Particular. Otellerin çoğu devrim öncesinden kalmış ve oldukça pahalı.
Küba'yı yaşamak istiyorsanız en iyi seçim ailelerin özel pansiyonları olan Casa Particular.

Casa işareti
1997 yılında aldığı bir kararla devlet vatandaşlara evlerini belirli bir ücret karşılığı turistlere kiralamalarına izin vermiş.  Sadece bu izni olanlar evlerini kiralayabiliyorlar.
Ailenin yanında kalacağınız için oda özellikleri değişebiliyor. Bazen aileyle aynı banyo ve tuvaleti kullanıyorsunuz. Casa'larda oda başına fiyat ödüyorsunuz. Fiyatlar 20 CUC' dan başlıyor. Eğer kahvaltı dahil değilse kişi başı 3-4 CUC'a kahvaltı yapabilirsiniz. Casa'ların bir diğer özelliğide istediğiniz zaman kişi başı 8-10 CUC'a öğle veya akşam yemeğinizide kaldığınız yerde yiyebilirsiniz.

Casa'lar çok yaygın olduğu için oda bulmakta sorun çekmessiniz, sadece eğer ilk Havana'da kalacaksanız ilk gecenizi önceden reservasyon yaptırırsanız daha iyi olur.
Reservasyon için bu sayfaları kullanabilirsiniz:
 www.casaparticularcuba.org veya www.mycasaparticular.com

Casa'larda kalmanın bir diğer avantajı ise aileyle içiçe olup yaşantılarını daha iyi anlamanız ve size her konuda yardımcı olmaları. Hemen hemen herkesin her yerde bir tanıdığı var ve size gideceğiniz yere göre konaklamada tavsiyede bulunup, reservasyonunuzu yapıyorlar. Biz öyle yapmıştık. Havana'da kaldığımız yerde bize Trinidad için bir Casa önerdiler, telefonla reservasyon yaptılar. Çokta memnun kaldık.

Peki Casa' lar güvenlimi diye düşünüyorsanız - otellerden daha güvenli. Bütün Casa'lar devlet kontrolü altında, ev sahipleri düzenli olarak defter tutuyorlar, devlete vergi verdikleri için bu defterler devlet memurları tarafından kontrol ediliyor. Casa'da hırsızlık veya başka kötü bir durum olduğunda ruhsatları ellerinden alındığı için ev sahipleri çok dikkatli.

Küba' da şehirlerarası ulaşım

Küba'da şehirler arası ulaşım için seçenekleriniz uçak, otobüs, araba kiralama ve taksi.

Otobüs en ucuz seçenek. Küba'da şehirlerarasında sık kullanılan iki şirket var. Biri yerlilerin kullandığı Astro (bazen turistlere bilet satmaya biliyorlar), diğeri genellikle turistlerin kullandığı ViazulBuradan güzergahlarlar, ücretler, gidiş-varış saati hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz. Sezonda biletleri önceden almanız öneriliyor.

Uzun mesafelerde takside kullanabilirsiniz. Otobüs terminallerinin önünde taksiciler bekliyor, dört kişi bulunca hareket ediyorlar. Pazarlık yeteneğinize göre bazen taksi daha uygun olabiliyor.

Bir diğer ve en pahalı alternatif ise araba kiralamak. Biz daha serbest gezebilmek için öyle yaptık. Mümkünse gitmeden bir kaç ay önce araç kiralayan şirketlerle irtibata geçin ve Küba'ya gelmeden reservasyonunuzu yaptırın. Aksi takdirde araba bulamaya bilirsiniz çünkü Küba' da araç sayısı talebin çok altında.  Biz Almanya'da reservasyonumuzu "Aventoura' dan" yaptık. Türkiye'de bu konu hakkında internetten bilgi bulmak zor. Belki bu sayfa size yardımcı olur (biz denemedik ama çoğu kişiden duyduk): transturcarrental

Arabayı alırken sağına soluna çok dikkat edin, yedek lastik varmı ona bakın. Bizim yolda üç defa lastiğimiz patladı.

Kiralama ücreti arabasına göre değişiyor. Ama aklınızda o eski arabalar olmasın. Genelde KIA, Hyundai Atos gibi arabalar. Biz iki haftalığına 465 € ödedik. Bunun üzerine bide günlük 15 CUC sigorta parası ekleniyor. Arabayı alırken en az 200 CUC'da kapora bırakmanız gerekiyor.

Küba'da yeme içme

Küba mutfağı Karayip-Ispanyol-Afrika karışımıdır. Olmassa olmazları siyah fasulye, pilav ve kızartılmış muz. Domuz eti ve kızartılmış tavukta önde gelen yemeklerden. Mutlaka ıstakoz yemelisiniz. Çok ucuz.
Biz genelde akşam yemeklerimizi kaldığımız Casa'larda yedik. Yemekler çok güzeldi.
Küba tropikal ikliminden dolayı tam bir meyve cenneti; ananas, mango, avocado, guave (mutlaka deneyin), papaya (fruta bomba).  Kahvaltıda genellikle taze sıkılmış meyve suları veriyorlar.

Küba'da alkol "sudan ucuz" olduğu için çok tüketiliyor. Rom ve bira en fazla tüketilen içki. En ünlü rom markası Havana Club. Mojito, Cuba libre ve daiquiri'de en popüler kokteylerden.

Küba purosu

Küba'nın puroları dünyaca ünlü. Şeker üretiminin yanısıra ülkenin en büyük geçim kaynağı. Söylentiye göre 1962 yılında o dönemin ABD başkanı Kennedy Küba'ya uygulanacak ticari amborgoyu imzalamadan önce kendisi için 1200 adet Küba purosunu stoklamış.
Ülke'de en büyük tütün üretimi Pinar del Rio bölgesinde.
Puro alırken sahtemi değilmi dikkat edin. Küba'da her yerde sokakta yanınıza gelip puro satmak isteyenler oluyor, bu purolar genelde sahte oluyor diyorlar. Yada çoğu çalıştığı tütün fabrikasından çalıp çok ucuz fiyatlara satıyorlar. Ülkeden çıkışta sanırım kişi başı iki kutu (25lik) götürme hakkınız var. Biz ikimizde puro içmediğimiz için sadece hediyelik 2- 3 tane aldık.

Küba' da güvenlik

Küba en güvenli ülkelerden biri. Gece Havana'nın ıssız sokaklarında bile kendimizi hiç tehlikede hissetmedik. Yinede her yerde olduğu gibi bazı şeylere dikkat etmekte fayda var: yanınızda değerli eşya veya çok para taşımayın, gezerken çantanıza dikkat edin, pasaportunuzu yanınızda taşımayın. Biz hiç hırsızlık olayına şahit olmadık ama son zamanlarda hırsızlığın arttığını duyduk.

Küba' ya ne zaman gidilir

Küba'da tropikal iklimden dolayı tüm sene ortalama sıcaklık 25 derecedir ve iki iklime ayrılır. Kurak ve yağışlı mevsim. Mayıs ortasından Aralık'a kadar hava çok sıcak ve aynı zamandada yağışlıdır.  Tüm Karayip'lerde Temmuz- Ekim sonu kasırga zamanıdır.  Hava şartlarından dolayı Küba'ya gitmek için en ideal zaman Aralık -Nisan arasıdır. (Gerçi biz Mart'ta gittik ama şansımıza hava yağışlı geçti 😔 )

Küba'ya giderken küçük hediyeler

Gitmeden önce birçok yazıda sabun ve kurşun kalem götürülmesi önerilerini okumuştuk. Bizde öyle yaptık. Insanların nasıl sevindiğini anlatamam. Bizim için zaten böyle küçük şeylere sevinmeyi anlamak zor. Trinidad'da kaldığımız ailenin küçük kızı üstümdeki bluzu çok beğenmişti, bende ona hediye ettim. Kız bütün gün bana teşekkür etti ve ertesi gün karşılık olarak bana kendi takı-setini (kolye, bileklik ve küpe) hediye etti. Ben ilk önce zaten fazla birşeyleri yok diye almak istemedim ama çok ısrar etti. Küba'lılar küçük, bizim için değersiz veya alışdığımız şeylerle çok mutlu oluyorlar.

Aklınızda bulunsun

• Küba'da elektrik 110 volt, giderken yanınızda adaptör götürün.
  • Küba'da halkın çoğu sadece Ispanyolca konuşuyor. Her ne kadar turizmde çalışanlar Ingilizce bilselerde çoğu zaman dil sorun oluyor. Gitmeden biraz Ispanyolca öğrenmeniz (en azından temel sözcükleri ve sayıları) ve yanınızda sözlük götürmeniz çok işinize yarayacaktır.
  • Şampuan, duşjeli, kullandığınız kremler ve kozmetik ürünlerini yanınızda götürün. Küba'da bulabilseniz bile çok pahalı.
  • Küba'da toplu taşıma aracı sorun olduğu ve çoğu Kübalının arabası olmadığı için otostop yapmak gayet normal birşey. Kübalıların çoğu çalıştıkları yerlere bir-iki saat mesafede oturuyor, uzun sürede yol kenarlarında otostop için bekliyorlar. Birisi durduğu zamanda çok seviniyorlar. Bu yüzden eğer araba kiraladıysanız yolda duran birini almaktan çekinmeyin. Dil sorununuz yoksa bu insanları tanımak ve farklı hayat hikayelerini dinlemek için iyi bir fırsat.
  • Daha öncede yazdığım gibi Küba çok güvenli bir ülke ama turistleri kazıklamaya çalışan "jineteros'lara" dikkat edin. Bunlar yeni bir yere geldiğinizde, otobüsden indiğinizde başınıza üşüşüp sizi komisyon aldıkları Casa'lara, restorantlara, barlara götürmeye çalışıyor.  Casa ararken bir jineteronun peşinize takılmadığından emin olun, aksi takdirde evsahibi onlara komisyon ödemek için size odayı en az 5 CUC daha pahalıya veriyor. Özellikle Trinidad ve Viñales' de dikkat edin.